Formål
Inden messestart skal I gøre op med jer selv, hvad I vil opnå med jeres deltagelse på messen. Messen indgår som en del af jeres marketing mix og bidrager til den samlede marketingindsats, der kan lede til salg.
Tip! Klarlæg formålet med jeres messedeltagelse (branding, salg, kundepleje eller noget helt fjerde?) og sæt klare målsætninger.
Standen
Koncept: I har gæstens fulde opmærksomhed, når de er på jeres stand, så udnyt standens fulde potentiale og giv gæsten den bedste oplevelse af jeres forretning og produkt.
Tip! Indret standen i forskellige zoner, der følger kunderejsen – lige fra velkomst og produktdemonstration til opsamling af leads.
Aktiviteter: Planlæg aktiviteter, der kan tiltrække gæster. Det kan være alt lige fra konkurrencer, foredrag, produktdemonstrationer, give-aways og meget, meget mere.
Tip! Gør op med jer selv, om I vil have kvalitet eller kvantitet og planlæg jeres aktiviteter derefter.
Budskab: Gæsterne på messen skal lynhurtigt kunne afkode jeres budskaber på afstand og få lyst til at besøge jer.
Tip! Test dit budskab inden messen. Få en tredjepart til at kigge på standen i få sekunder og fortælle dig, hvad vedkommende husker. På den måde kan du få et indblik i, om standen sender de rigtige budskaber og skaber interesse set fra kundens synsvinkel.
Inviter
Fortæl jeres kunder og samarbejdspartnere, at de kan møde jer på messen – vi hjælper selvfølgelig, men en invitation fra jer virker bare bedre.
Tip! Skab interesse for jeres stand inden messen via jeres sociale medier, web, nyhedsbrev, annoncering samt MCH’s online profileringsmuligheder. Skab eventuelt de første potentielle leads via en direct mail-kampagne, hvor I inviterer og aftaler møder på messen allerede inden messestart.
Send førsteholdet
Personalet på standen er altafgørende, så sørg for at I stiller med det helt rigtige hold, hvor hver enkelt har en bestemt rolle under messen.
Tip! Inddel jeres medarbejdere i tre roller alt efter ekspertise: ’Indfangeren’, ’plejeren’ og ’lukkeren’, så sælgeren kan gøre sit job, mens specialisten gør sit. Overvej også, om de enkelte roller skal have individuel dress-code.
Agér vært
Det er jer, der har inviteret messegæsterne indenfor på standen – det er derfor også jer, der er vært.
Tip! Vær proaktiv, imødekommende og mød alle med et smil. Brug tiden på gæsten, put mobiltelefonen i lommen og hold pausen et andet sted.
Bevar overblikket
Der er ikke noget værre end at komme hjem og mangle informationer på sine leads.
Tip! Lav et nemt system, så I hurtigt kan notere oplysningerne på jeres leads og tilføj også en eller to ting, I har snakket om, så det er nemt at spore sig ind på samtalen i telefonen efterfølgende.
Følg op
Lad ikke jeres varme leads blive kolde. Brug den huskeregel, at hvis der ikke er blevet fulgt op indenfor en uge, har messegæsten glemt det.
Tip! Forlæng messen med en ekstra dag, så der på forhånd er sat tid af til hurtigt at kunne følge op på de leads, I har fået på messen.
Evaluér
Evaluér internt og skriv jeres erfaringer ned, så I kan optimere på jeres messedeltagelse til næste gang.
For at du kan komme godt i gang med forberedelserne, har vi lavet en tjekliste:
- Tilmeld og deltag i vores online kick-off møde - eller se optagelsen af mødet på bagkant
- Bestil og bekræft tekniske bestillinger
- Tegn udstillerforsikring
- Bestil forplejning til dit standpersonale før, under og efter messen
- Forbered og skriv pressemeddelelser
- Forbered og indtast i udstillerkataloget: Virksomhedsprofil, produktnyheder, stand aktiviteter etc.
- Følg AUTOMATIK på Facebook / Linkedin
- Udarbejd en plan for jeres aktiviteter på SoMe
- Inviter potentielle og nuværende kunder
- Bestil hotelværelser
- Planlæg logistik til nedbrydningen